CGM.pl, 31.12.2012 / foto: mat. pras.

TAGI: Britney Spears, Chris Brown, Michael Jackson, Beyonce, Linkin Park, Shakira, avril lavigne, sony, Universal

Wytwórnie straciły miliardy odsłon na YouTubie

Firma Google brutalnie potraktowała takich gigantów rynku muzycznego jak Universal czy Sony.

Od pewnego czasu ilość wyświetleń na YouTubie odgrywa niezwykle ważną rolę. Serwis ten jest często pierwszym miejscem, w którym fani muzyki oglądają nowe teledyski, stąd dla wytwórni bardzo ważna jest promocja swoich produktów właśnie tą drogą. W takiej sytuacji oczywiście rodzi się pokusa, by zafałszować faktyczne wejścia i sztucznie podbić ich ilość - w końcu im popularniejsze wideo, tym większe dochody z reklam, tym większa szansa na hit (vide "Gangnam Style" PSY). YouTube broni się jak może przed tego typu oszustwami. Mimo to, jak pokazują chociażby oferty na polskim Allegro, istnieją firmy, które wręcz specjalizują się w nabijaniu licznika oglądalności - np. milion odsłon teledysku można kupić za niespełna 4000 zł.

{reklama-ebilet}

Firma Google, sprawująca kontrolę nad YouTube'em, postanowiła pod koniec roku oszyścić serwis z fałszywych wyświetleń. Efekty są bezlitosne dla największych wytwórni - z ich oficjalnych kanałów zniknęły miliony wejść. Najbardziej ucierpiał Universal, który ma pod swoimi skrzydłami m.in. Justina Biebera, Rihannę i Lady Gagę. Ten rynkowy gigant stracił ponad miliard wyświetleń! Ucierpiały też profile pojedynczych wykonawców: Britney Spears, Michaela Jacksona, Beyonce, Linkin Park, Chrisa Browna, Shakiry i Avril Lavigne.

Jak donosi Billboard.com, wytwórnie bronią się, przekonując, że cięcia w wyświetleniach to nie kara za manipulacje i pompowanie wyników, lecz efekt przenosin z oficjalnych kanałów na kanały VEVO.

Poniżej wyniki przygotowane przez serwis SocialBlade: