Sacrum Profanum 2018

Koncert

Bilety

Sacrum Profanum 2018

Światowa premiera opery Alka Nowaka do libretta Olgi Tokarczuk
na finał Festiwalu Sacrum Profanum!

16. edycja Festiwalu Sacrum Profanum rozpocznie się 11 września i potrwa 7 dni. Zagramy kilkadziesiąt polskich i światowych premier, a na finał przygotowaliśmy specjalną premierę opery ahat ilī – Siostra bogów zamówionej u Alka Nowaka do oryginalnego libretta Olgi Tokarczuk. Jest to pierwsza na świecie opera z librettem tej niezwykle utalentowanej i popularnej autorki.

„Sacrum Profanum konsekwentnie buduje swoją tożsamość wokół absorbujących eksperymentów w muzyce. Jestem pewna, że dają one satysfakcję zarówno odbiorcom, jak i twórcom. Potwierdza to zeszłoroczna edycja, która generowała tematy do rozmów, zmuszała do zadawania pytań, budziła przekonanie, że muzyki nie tylko powinno się słuchać: warto też o niej myśleć” – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. Festiwal Sacrum Profanum otwiera jesienny sezon wielkich wydarzeń w naszym mieście – i po prostu trzeba tu być! W tym roku festiwal potrwa siedem dni, a prezentowane projekty pokażą pełne spektrum zainteresowań muzyki współczesnej.

„Przed nami trzecia odsłona Sacrum Profanum w nowej formule. Stawiamy na eksperyment i bezkompromisowość, chcemy wciąż poruszać się po pograniczach gatunków i estetyk. Wielokontekstowy program znów będzie odważnym komentarzem do rzeczywistości. Dbamy też o konsekwencję w zachowaniu tożsamości festiwalu i – co oczywiste – o wysoki poziom artystyczny” – mówi kurator festiwalu Krzysztof Pietraszewski i dodaje: „Zaczynamy od ogłoszenia prapremiery dzieła ahat ilī – Siostra bogów o wyraziście feministycznej wymowie. Znacząca reprezentacja kobiet jest też mocną stroną zespołu twórców. Jestem przekonany, że to wydarzenie odbije się głośnym echem”.

Opera ahat ilī – Siostra bogów jest kulminacyjnym punktem tegorocznej edycji festiwalu Sacrum Profanum. Stworzenia tego niezwykłego dzieła podjęli się nietuzinkowi artyści, pracujący w twórczym zespole. Muzykę komponuje Alek Nowak, libretto napisała Olga Tokarczuk, całość wyreżyseruje Pia Partum, a za scenografię odpowiedzialna jest Magdalena Maciejewska. „Większość postaci w tej historii to bogowie, ale głównym bohaterem jest człowiek i jego czasem boska, a czasem nie-boska natura” – mówi śląski kompozytor. Muzyczny język Nowaka charakteryzuje wysoce indywidualny idiom łączący w spójną całość wiele różnorodnych estetyk i inspiracji, w którym można znaleźć zarówno odniesienia do tradycji, jak i najnowsze techniki kompozytorskie.

Libretto luźno nawiązuje do powieści Anna In w grobowcach świata Olgi Tokarczuk. „Mit jest czymś, co nigdy się nie wydarzyło – ale też dzieje się zawsze. Historia o zbuntowanej bogini, która schodzi do podziemnego świata, żeby zmierzyć się z własną siostrą, panią śmierci, jest być może najstarszą opowieścią ludzkości i zawiera w sobie wiele zapowiedzi późniejszych mitów. Ten pra-mit stawiał już pięć tysięcy lat temu uniwersalne i do dziś aktualne pytania: o nieśmiertelność, o stosunek bogów do człowieka, o ofiarę i poświęcenie. Fascynująca, niepokorna postać bogini Inanny wydaje się zadziwiająco nowoczesna” – mówi autorka, podkreślając uniwersalność prezentowanej historii. Reżyserka Pia Partum potwierdza: „Śmierć – niezwyciężony wróg. Mimo to, od zawsze, istniała pokusa, by ją pokonać. Kosmos – odwieczny, bezlitosny porządek, który prowokuje bunt. Człowiek, jak zawsze, buntuje się przeciw bogom. Stara sumeryjska historia ulepiona z gliny rozgrywa się w jakieś bliżej nieokreślonej przyszłości, w jakimś przedziwnym futurystycznym mieście. Niezrozumiałość wymieszanych języków, którymi jest opowiadana, tylko podkreśla jej uniwersalizm i autentyczność pragnień, które ją motywują”.

Libretto napisane w języku polskim zrealizowane będzie w tłumaczeniu na kilka języków: współczesny angielski (dla postaci ludzkich) oraz wybrane języki starsze – akadyjski, łaciński, starogrecki, prasłowiański oraz aztecki (dla postaci boskich oraz demonicznych).

Odsłaniamy daty festiwalu i jego finał – ale to dopiero początek ogłoszeń programu Sacrum Profanum. Premiera opery ahat ilī – Siostra bogów stanie się niewątpliwie ważnym momentem w historii polskiej muzyki współczesnej. Już wkrótce ogłosimy solistów i wykonawców, a także ujawnimy kolejne elementy programu festiwalu.

Bilety na operę ahat ilī – Siostra bogów w sprzedaży już od 9 marca!

Niedziela 16.09.2018

ahat ilī – Siostra bogów | ahat ilī – Sister of Gods (2018), 90’ [premiera światowa]
Alek Nowak (muzyka), Olga Tokarczuk (libretto),
Pia Partum (reżyseria), Magdalena Maciejewska (scenografia)

20.00 // Sala Teatralna ICE Kraków

 

Poniedziałek 17.09.2018

ahat ilī – Siostra bogów | ahat ilī – Sister of Gods (2018), 90’ [premiera światowa]
Alek Nowak (muzyka), Olga Tokarczuk (libretto),
Pia Partum (reżyseria), Magdalena Maciejewska (scenografia)

21.00 // Sala Teatralna ICE Kraków

Personaggi: Euridice Andrzeja Kwiecieńskiego i Madrigals Agaty Zubel zabrzmią trzeciego dnia (13.09) Festiwalu Sacrum Profanum w Muzeum Inżynierii Miejskiej. Oba utwory nawiązują do dziedzictwa muzyki dawnej: Kwieciński, zafascynowany barokiem, sięga po stylizacje i cytaty; Zubel natomiast odwołuje się do historycznego gatunku, prezentując własną, odważną jego interpretację. Z kolei podczas Festiwalu Misteria Paschalia muzykę elżbietańską w sobie właściwym stylu odczyta już dziś Raphael Rogiński – dobrze znany publiczności Sacrum Profanum. To przykłady twórczego dialogu i interakcji między tymi festiwalami, pozornie odległymi, ale nie powstającymi w próżni i zdolnymi do wzajemnych inspiracji.

Personaggi: Euridice to utwór wokalno-orkiestrowy z elementami akcji scenicznej, który daleki jest jednak od tradycyjnie pojmowanej opery, natomiast świetnie wpisuje się w gatunek teatru muzycznego. Podczas Sacrum Profanum dzieło Andrzeja Kwiecińskiego będzie miało światową premierę w wersji rozszerzonej. „Punktem wyjścia jest mit o Orfeuszu i Eurydyce – nie to jednak, co jest w nim powiedziane, lecz to, o czym milczy. Mit orficki odtwarza świat czysto męski, w którym Eurydyka jest jedynie bezbarwną dekoracją, bezimiennym w istocie wspomnieniem. Postać Eurydyki należy do wymiaru stworzonego z mirażu, iluzji, nawet jej śmierć jest dziełem przypadku. To postać z zaświatów, należąca do świata umarłych, tym samym do teatru. Utwór jest jednak nie tyle rytualnym odtworzeniem mitu, co raczej alchemicznym eksperymentem powołującym do życia istotę z »bezświatów«. Próbą wynalezienia głosu Eurydyki, głosu z początku zwielokrotnionego w wielości narracji, czysto hipotetycznego. Nie ma tu jednej obiektywnej wersji, a chór jako zbiorowość jedynie przydaje poczucia nierealności. Zbiorowość jest bezosobowa” – mówi o Personaggi: Euridice Andrzej Kwieciński, autor muzyki i współautor libretta, i kontynuuje: „Libretto w języku włoskim, zbudowane ze skrawków siedemnastowiecznych oper, tworzy poszarpaną narrację: Eurydyka nie wie, czym jest i co czuje. Czy cierpi, czy jest szczęśliwa – czy jest bohaterką, czy też może tylko świadkiem wydarzeń własnego życia? Echem powtórzonego tekstu? Cytaty z Georgiki Wirgiliusza, Metamorfoz Owidiusza oraz XVII-wiecznych oper bazujących na micie orfickim: Peri/Caccini/Rinuccini Euridice, Monteverdi/Striggio L’Orfeo, Landi/Landi La morte d’Orfeo, Rossi/Buti Orfeo, Sartorio/Aureli Orfeo – stanowią materię, z której formuję współczesny komentarz autorski”.

„Mit o Orfeuszu jest męską opowieścią. Dlatego właśnie byłam zainteresowana przedstawieniem jej z punktu widzenia Eurydyki. Bohaterka jest w piekle, rozdarta na części – 24. aspekty jej osobowości, które ze sobą współżyją, rozmawiają i kłócą się. Eurydyka jest personifikacją egzystencjalnych pytań ludzkości, jej obaw i dyskusji” – mówi o głównej bohaterce Nathalie Gendrot, współautorka libretta, i konkluduje: „Eurydyka jest zakorzeniona w odległej przeszłości. Jest zmuszona zachowywać się w pewien określony sposób, co stanowi odniesienie do barokowych gestów i języka poetyckiego; od tego brzemienia próbuje się uwolnić, by wyjść z piekła, swojego egzystencjalnego więzienia”.

Koncert otworzy cykl Madrigals Agaty Zubel, który w niecodzienny sposób odnosi się do tytułowych pieśni. To cykl utworów pozbawionych narracji czysto werbalnej – w  przeciwieństwie do tradycyjnych madrygałów, w warstwie treściowej stanowiących codzienne, świeckie opowieści. W swojej kompozycji Agata Zubel zawiera jednak czytelny i podobnie intensywny ładunek emocjonalny, czyniąc to jednak za pośrednictwem wokaliz i innych współczesnych technik wokalnych.

Koncert wpisuje się w program jubileuszu 80-lecia Chóru Polskiego Radia.

Bilety na Personaggi: Euridice w sprzedaży już od 28 marca!

16. edycja Festiwalu Sacrum Profanum rozpocznie się 11 września i potrwa 7 dni. Na festiwal zapraszają Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe.

Personaggi: Euridice

Agata Zubel – Madrigals na pięć głosów (2015) [premiera polska]

Andrzej Kwieciński (muzyka, libretto), Nathalie Gendrot (dramaturgia, libretto), Robert Wasiewicz (choreografia) – Personaggi: Euridice (2016-18) [premiera światowa]

Bilety

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane