Przesłuchanie nowej piosenki Kasi Nosowskiej raz nie „Wystarczy”

Nosowska we współpracy z ING promuje bezodpadowy styl życia

2022.02.25

opublikował:


Przesłuchanie nowej piosenki Kasi Nosowskiej raz nie „Wystarczy”

Nosowska we współpracy z ING promuje bezodpadowy styl życia. W ramach współpracy Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste oraz banku ING powstała polska Mapa Zero Waste. Dzięki niej można łatwo znaleźć eko-restauracje i lokale usługowe ze swojej okolicy. Akcję wspiera nowa piosenka Nosowskiej „Wystarczy”.

Katarzyna Nosowska bała się pisać po tym, jak jej poetyckie, nastoletnie próby zostały zmiażdżone przez nauczycielkę języka polskiego. Po pióro sięgnęła dopiero w zespole Hey – i to nie z powodu szczerej chęci, raczej ze względu na brak alternatyw. Potem, będąc już uznaną gwiazdą, nadal z lękiem podchodziła do grania przed ludźmi. Z wyniesionym z domu i szkoły niskim poczuciem własnej wartości często zmagamy się całe życie. W jednym artystka była natomiast śmiała. W mówieniu o tym, co ważne.

Zaangażowana od zawsze

Rok 2022 dopiero się zaczął, a Nosowska już zdołała zgarnąć nagrodę. Tym razem wręczał ją tygodnik Polityka. Za co? Za kreowanie kultury, a właściwie – jak czytamy w uzasadnieniu –
za „wielokrotne odświeżanie swojego stylu, odwagę wchodzenia na nowe ścieżki, otwieranie nowych przestrzeni dla siebie i innych. Za pozostawianie drogowskazów dla jeszcze młodszej generacji artystek. Za jedną z najbardziej spełnionych obietnic własnej drogi artystycznej w polskiej kulturze ostatnich trzech dekad”. Czyli za wierność sobie w ciągu metamorfoz.

Chmurna Kasia stawała się dojrzałą Katarzyną, a nawet autoironicznie swojską Kaśką z Instagrama, nie zmieniało się natomiast jedno. Zaangażowanie. Przemoc w rodzinie i choroba alkoholowa partnera. Nosowska śpiewa o tym na własnym, bolesnym przykładzie. Odstrzał dzików? Nosowska protestuje za pomocą parafrazy piosenki Dawida Podsiadły. W Polsce miała miejsce powódź tysiąclecia – Nosowska z HEY przygotowali swój utwór „Moja i Twoja Nadzieja” w nowej odsłonie.Czasem nie musi nawet otwierać ust, wystarczy, że celnie napisze. „Nie wystąpię w Opolu, bo wykluczenie, w jakiejkolwiek odsłonie, uznaję za zawstydzające. Gdyby mój syn otrzymał zaproszenie na urodziny kolegi, którego mama nie uwzględniłaby na liście dzieci (i tu dowolnie): z domów niezamożnych, innego wyznania itp. – to zostałby w domu. Po prostu” – postowała, gdy Natalii Przybysz ze względów światopoglądowych odmówiono dostępu do opolskiej sceny. I komplementowano ją wtedy tak, jak za utwory.

Nie chcemy więcej

Jednym ze stałych motywów w dyskografii Nosowskiej i Hey jest konsumpcjonizm. ”Nie chcę ciastka z kremem / tortu i wisienki / nie chcę bransoletek / uwiera mnie sznur pereł / Mam być wdzięczna? Za co? – pytam się / Za lycrę, za zakupy w TV Shopie / Audiotele, anoreksję, diety cud / wściekłe krowy i pryszczate świnie/ Euro, NATO, białe rejestracje / małą sztukę i wielką fonografię / aromat identyczny z naturalnym / za small business i Big Brother” – to nie pozostawiający wątpliwości przekaz „Antiby”, utworu Hey z 2001 roku.

Ponad dwie dekady później artystka wciąż piętnuje bezrefleksyjne kolekcjonowanie dóbr. „Satysfakcja trwa / kwadrans, może dwa / i ponownie głód / gromadzenia mus / widoczny z kosmosu jak chiński mur / everest klamotów co nie cieszą już / Mało, mało, jeszcze więcej / zmieniam na wystarczy – zero strat!” – śpiewa w nowym, wyprodukowanym przez Pawła Krawczyka utworze „Wystarczy”. Nie byłaby sobą, gdyby bardzo żwawego tempa kompozycji, żywych barw teledysku i rozwianych włosów wokalistki nie odbierało się ironicznie, a odstawianie na bok przedmiotów nie nasuwało na myśl skojarzenia z utratą zainteresowania bliskimi niegdyś ludźmi. Nie bez przyczyny twórczyni przegląda się w lustrze, gdy mowa o „traceniu blasku”.

Drugie tło nie może jednak zdominować głównego przekazu, który połączył ING Bank Śląski i Katarzynę Nosowską. A ten jest jasny – nie kupuj kompulsywnie i tego, czego nie potrzebujesz, nie wyrzucaj bez potrzeby, zastanów się, jak dla dobra planety i własnego sumienia możesz ponownie wykorzystać to, co uważasz za bezużyteczne. Wystarczy!

Piosenka to jedno, centralnym punktem kampanii ING jest jednak Mapa Zero Waste, którą bank tworzy i rozwija razem z Polskim Stowarzyszeniem Zero Waste. Trafiają na nią miejsca z całego kraju, gdzie warto zrobić zakupy, naprawić buty, ubrania lub sprzęty elektroniczne czy też smacznie zjeść albo zgarnąć pyszną kawę do własnego kubka. Mapa jest dostępna na stronie https://mapazerowaste.pl/, a punkty działające w zgodzie z ideą zero waste może zgłaszać na nią każdy.

Gra w imię własnych przekonań

To nie pierwsza współpraca ING i Nosowskiej. W 2019 r. artystka wzięła udział w przedsięwzięciu „Dobry głos dla firm”. Najpierw internauci wspierali biznesy w nadesłanych opiniach, potem artystka przekładała je na język piosenki, zaś całość ilustrowano teledyskami. Pytana o to, dlaczego wzięła udział akcji, odpowiedziała: ”Bo sprowadza się do zdania: powiedz coś dobrego. Wystarczy przypomnieć sobie, jak reagujemy, gdy ktoś sprawi nam słowem przyjemność, by odnaleźć w chwaleniu i komplementowaniu głęboki sens”.

„W dzisiejszym świecie wręcz obrastamy w przedmioty. Produkujemy i kupujemy niezliczone ilości niepotrzebnych rzeczy. Warto pochylić się nad tematem i spróbować w swojej mikroskali coś zmienić” – wyjaśnia swój udział w kampanii zero waste. To nadal gra na jej warunkach. Gdy obejmowała w 2012 r. kierownictwo Męskiego Grania, powiedziała jasno: „Reklama nie mieści się w sferze moich zainteresowań”. Wywiązała się ze swojego zadania nie zostając przy tym twarzą sponsora. Nie jest nią również teraz. Nie ma problemu za to, by pełnić rolę ust idei. Bez zadęcia, nie do końca poważnie, mówić o rzeczach ważnych, by nie powiedzieć kluczowych.

„Taki prawdziwy, spektakularny sukces w moim odczuciu wynika z pasji. Podstawą jest rozpoznanie, co takiego możemy dodać do rzeczywistości, pozostając w zgodzie ze sobą, niemal bez wysiłku, z radością” – mówiła kiedyś artystka w jednym z wywiadów. Cóż, udało się.

Polecane

Share This