Kwietniowa ofensywa Polish Jazzu

Warner szykuje prawdziwą gratkę z okazji Światowego Dnia Jazzu.


2018.04.18

opublikował:

Kwietniowa ofensywa Polish Jazzu

foto: mat. pras.

Jak co roku koniec kwietnia jest muzycznym świętem jazzu. Dlatego to najlepszy moment, aby sięgnąć po nagrania z najważniejszej polskiej serii jazzowej. Po kilkumiesięcznej przerwie Warner Music Poland wraca do wydawania pięknie odświeżonych pozycji płyt z serii Polish Jazz. Tym razem na rynek trafi aż sześć pozycji, dodatkowo w sklepach pojawi się także reedycja ubiegłorocznej płyty „Another Raindrop” trio Kuby Więcka.

Zbigniew Namysłowski „Open”, Michał Urbaniak Constellation „In Concert”, The Andrzej Trzaskowski Sextet „Seant”, Sami Swoi „The Locust”, Wojciech Kamiński „Open Piano”, Krzysztof Zgraja „Laokoon” – oto albumy, które pojawią się na półkach zarówno na płytach CD jak i winylach już 27 kwietnia.

Reedycja Serii została zainaugurowana w roku 2016. Przygotowana jest z niezwykłą starannością. Polskie Nagrania zadbały o znakomite, zremasterowane brzmienie, wnikliwe i pasjonujące teksty oraz nowoczesną szatę graficzną, która nawiązując do oryginału wprowadza elegancki, spójny wygląd albumów. Mastering wykonał Jacek Gawłowski, autorami tekstów do płyt są: Jan Borkowski, Tomasz Szachowski, Tomasz Tłuczkiewicz, redaktorem serii jest Paweł Brodowski.

Zbigniew Namysłowski The Q „Open”
Polish Jazz vol. 74

„Open” to czwarta płyta Zbigniewa Namysłowskiego w serii Polish Jazz (vol. 74). Album ten ukazał się w drugiej połowie lat 80. Prezentuje twórczość saksofonisty w pigułce, bo zawiera to, co słuchacze cenią u Zbigniewa Namysłowskiego najbardziej. Język muzyczny lidera wyraża się nie tylko w zjawiskowych improwizacjach, ale również w oryginalnych kompozycjach. Wszystkie utwory na niniejszym krążku, z wyjątkiem „Who Can I Turn To”, są autorstwa saksofonisty. Płyta „Open” to mozaika brzmień oraz dźwiękowych inspiracji w wykonaniu fantastycznie zgranego kwintetu The Q!

Michał Urbaniak Constellation „In Concert”
Polish Jazz vol. 36

Płyta zespołu Michała Urbaniaka Constellation „In Concert” została zarejestrowana podczas koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie w maju 1973 roku i wydana tego samego roku z numerem 36 w serii Polish Jazz. To drugi i ostatni album Urbaniaka w tej serii.

„Constellation In Concert”. Jest to płyta wyjątkowa, zarówno od strony zaprezentowanych kompozycji, składu instrumentalistów (m.in. dwóch wybitnych polskich keyboardzistów: Adama Makowicza i Wojciecha Karolaka) oraz brzmienia. „Constellation: In Concert” to jedna z tych płyt, o których powiedzieć można, iż wyprzedzały swój czas. Stąd bierze się jej dzisiejsza aktualność.

To, co najbardziej wyróżnia Constellation, to duet jego głównych solistów – śpiewu i skrzypiec. Dudziak i Urbaniak – trudno o lepiej dobraną parę, skrzypce Michała i głos Uli pod względem skali i ruchliwości nie mają sobie równych poza sobą nawzajem. Świetnie brzmią razem unisono, a jeszcze lepiej w dialogach. Ta płyta to kulminacja niezwykle kreatywnego okresu w historii tego zespołu i jego członków.

The Andrzej Trzaskowski Sextet „Seant”
Polish Jazz vol. 11

Płyta Sekstetu Andrzeja Trzaskowskiego „Seant” została nagrana w latach 1965-66. Album ten zajmuje bardzo ważne miejsce w serii Polish Jazz, w której ukazał się pod numerem 11 w 1967 roku. W zespole pianisty znaleźli się wówczas Włodzimierz Nahorny, Janusz Muniak (obaj w tym czasie zaledwie 25-letni), Jacek Ostaszewski, Adam Jędrzejowski oraz znakomity trębacz amerykański Ted Curson. „Seant” doskonale ilustruje poziom polskiego jazzu lat 60-tych – prawdziwie złotego okresu tej muzyki.

Andrzej Trzaskowski jest, obok Krzysztofa Komedy, jedną z najważniejszych postaci polskiego ruchu jazzowego po wojnie. Pianista, muzykolog, kompozytor, lider, edukator, teoretyk i krytyk, wywarł niekwestionowany wpływ na kilka pokoleń polskich twórców jazzu.

„Seant” to ważne ogniwo w kompozytorskim i wykonawczym dorobku kompozytora i pianisty. To również dokument ilustrujący rozterki, dylematy twórcze, ale też ogromną determinację tamtego pokolenia, bez którego trudno sobie wyobrazić współczesną, imponującą scenę muzyki jazzowej w naszym kraju.

Krzysztof Zgraja „Laokoon”
Polish Jazz vol. 64

Album „Laokoon”, to autorskie dzieło Krzysztofa Zgrai. Płyta została nagrana w 1981 roku i wydana w serii Polish Jazz pod numerem 64.

Krzysztof Zgraja to muzyk wybitny. Można stwierdzić bez przesady, że jest pierwszym z prawdziwego zdarzenia flecistą w historii polskiej sceny jazzu i jako pierwszy pokazał, czym może być ten instrument w rękach wirtuoza, obdarzonego nadzwyczajną inwencją improwizacyjną.

Skład zespołu, w porównaniu do formacji, z której Krzysztof Zgraja znany był do tej pory (duetu Zgraja – Bednarek), może wydawać się zaskakujący. Na fortepianie Wojciech Kamiński – specjalista od ragtime’u i muzyki swingowej, na kontrabasie – Jacek Bednarek, na gitarze basowej – Krzysztof Ścierański. Na perkusji – Marek Stach, a jako goście specjalni – saksofonista Zbigniew Namysłowski i szwajcarski perkusjonista Reto Weber, muzyk znany z rozlicznych eksperymentów, założyciel w 1978 roku legendarnej międzynarodowej Percussion Orchestra. Zatem skład uniwersalny, elastyczny, z wybitnymi osobowościami. Minęło dużo czasu od nagrania płyty „Laokoon”, a mimo to słuchaczom sprawi ona wiele radości. Jest nie tylko dokumentem swoich czasów, ale też zapisem niezwykłego, wyjątkowego w skali europejskiej talentu jej autora.

Sami Swoi „The Locust”
Polis Jazz vol. 67

Reedycja albumu legendarnego zespołu Sami Swoi „The Locust” („Szarańcza”). Płyta została nagrana na żywo w lipcu 1980 roku, kiedy zespół Sami Swoi był u szczytu popularności, a wydana rok później w serii Polish Jazz pod numerem 67.

Album „The Locust”, który po raz pierwszy ukazuje się w wersji kompaktowej, jest bardzo ważnym dokumentem w historii naszej sceny jazzowej.

Zespół zawdzięczał sukces nie tylko kompetencjom i umiejętnościom muzyków, ale także własnym aranżacjom i oryginalnemu, rozpoznawalnemu brzmieniu. Ówczesny styl zespołu był wypadkową preferencji stylistycznych poszczególnych muzyków. Podstawą był mainstream z ery big bandów i stąd robiono wycieczki zarówno w stronę tradycji, jak i współczesności, zaś wyróżnikiem tożsamości było brzmienie bigbandowe, unikalny „Sami Swoi sound”.

Oto wypowiedź Willisa Conovera po koncercie formacji w klubie Akwarium (Jazz Jamboree 1981): „Byłem zachwycony grą Samych Swoich: trzy saksofony, dwie trąbki, puzon i sekcja rytmiczna zabrzmiały jak pełny big band, jak orkiestra Woody’ego Hermana czy Counta Basie’ego. A przy tym ich granie było pełne swingu, twórczej improwizacji i muzykalności… Nie spodziewałem się usłyszeć tak wiele muzyki, żeby taki mały zespół osiągnął tak wspaniałe bigbandowe brzmienie”.

Wojciech Kamiński „Open Piano”
Polish Jazz vol. 66

Płyta „Open Piano”, została wydana w serii Polish Jazz (vol. 66) pod koniec roku 1981. „Open Piano” to tytuł znakomicie pasujący do jej zawartości. Doskonale ujął to notce do wydania winylowego Kazimierz Czyż: „‘Open Piano’ – a więc fortepian otwarty na wszystko, co może się podobać, co może dać satysfakcję miłośnikowi dobrego jazzu”. Jest tu blues, evergreens jazzu tradycyjnego, ragtime, standard pop, ballada – wszystko, co dziś mieści się w powszechnie przyjętej formule jazzu tradycyjnego. Ten świadomy eklektyzm stylistyczny pokazuje z jednej strony szerokość horyzontów i zainteresowań Kamińskiego, z drugiej zaś każdy słuchacz znajdzie tu coś, co pasuje do jego upodobań.

Kuba Więcek Trio “Another Raindrop”
Polish Jazz vol. 78

Autorska płyta 22-letniego saksofonisty Kuby Więcka –  bohatera najgłośniejszego debiutu na polskiej scenie jazzowej 2017 roku. Kuba jest pierwszym od 28 lat debiutantem w serii Polish Jazz, najmłodszym w całej jej historii! Jego debiut spotkał się z doskonałym odbiorem środowiska jazzowego i nie tylko. W rok po premierze, za który Artysta został nominowany do nagrody Fryderyk, album ukazuje się na płycie winylowej.

„Another Raindrop” jest przyjazną odmianą jazzu awangardowego. Saksofonista daje się poznać jako artysta niepokorny, imponujący własną, nad wyraz jasno wykładaną, dojrzałą wizją swojej muzyki – zaskakująco pięknej. Swoje inspiracje czerpie z wielu gatunków muzyki, poczynając od klasyki, przez folklor europejski czy jazz, a kończąc na muzyce elektronicznej, alternatywnej czy hip-hopie. Wraz z debiutującym artystą trio tworzą Michał Barański i Łukasz Żyta.

Młody, ogarnięty pasją, emanujący siłą swojej osobowości a jednocześnie ujmująco skromny Kuba Więcek, doskonale wpisuje się w kultową serię Polish Jazz, otwierając jej nowy etap.

 

Polecane

Share This