Medeski Martin Wood w Warszawie i Chorzowie


2012.04.11

opublikował:

Medeski Martin Wood w Warszawie i Chorzowie

Medeski  Martin  Wood



19.04.2012, godz.20.oo  – Warszawa – Palladium

22.04.2012 .godz.19.oo  – Chorzów – Teatr Rozrywki

KUP BILET:

Medeski Martin & Wood  to jeden z najpopularniejszych zespołów jazzowych ostatnich lat – rekomenduje koncerty Dionizy Piatkowski, szef Ery Jazzu. Nie bez powodu najczęstszym odniesieniem jest porównywanie do  legendarnej formacji fusion-jazzu, grupy Weather Report. Niemniej dzisiaj MMW to najwspanialsza kwintesencja szeroko pojmowanego acid – jazzu ,fusion  i jazzowej awangardy  złączonych  impulsywnym  funky oraz energetycznym hip-hopem. To trio plasujące swój nowoczesny jazz między stylistyką fusion, modern-jazzem a modną awangardą. Poza kompozycjami autorskimi MMW przedstawia standardy jazzu oraz brawurowo interpretuje własny repertuar. Popularność i zachwyt u publiczności budowali licznymi koncertami klubowymi oraz wielomiesięcznymi trasami koncertowymi obejmującymi zarówno małe amerykańskie kluby, jak i prestiżowe (europejskie i japońskie) sale koncertowe. Od wielu sezonów trio MMW uznawane jest (np. w ankiecie czytelników i krytyków magazynu Down Beat) za jeden z najważniejszych zespołów   nowego jazzu  . Zdobywając ogromną popularność stali się faworytami jazzowego   young power   oraz zapowiedzią zmian stylistycznych i brzmieniowych, jakie niosą  ze sobą lata przełom wieków .

Popularność i zachwyt u publiczności budowali licznymi koncertami klubowymi oraz wielomiesięcznymi trasami koncertowymi obejmującymi zarówno małe amerykańskie kluby, jak i prestiżowe (europejskie i japońskie) sale koncertowe. Od wielu sezonów trio MMW uznawane jest (np. w ankiecie czytelników i krytyków magazynu Down Beat) za jeden z najważniejszych zespołów  nowego jazzu . Zdobywając ogromną popularność stali się faworytami jazzowego  young power  oraz zapowiedzią zmian stylistycznych i brzmieniowych, jakie niosą  ze sobą lata przełomu wieków.

Grupa powstała wiosną 1991 roku w nowojorskim Brooklynie. Klawiszowiec John Medeski , perkusista  Billy Martin oraz basista Chris Wood  zaproponowali brzmienie sformatowane tradycją rock- jazzu i fusion  dodając impulsywny nerw modnego hip-hopu. To dla takiej właśnie muzyki stworzono określenie ” avant-groove „, niekonwencjonalnego stylu opartego o najnowocześniejsze brzmienia i rytmiczne skojarzenia. Gdy latem 1991 rok pojawili się  w prestiżowym  nowojorskim klubie Village Gate  wzbudzili  sensację i zachwyt , który natychmiast przełożyli na realizację debiutanckiego albumu   Notes From Underground  . W sesji  gościnnie uczestniczyli  także uznani amerykańscy awangardziści: saksofonista  Thomas Chapin oraz  puzonista Bill Lowe. Zgodnie z oczekiwaniami album zebrał doskonałe recenzje i stał się zaczątkiem kariery MMW. Chris Wood zarzucił swoje pomysły realizowane z warsztatową formacja Dumbo. John Medeski przerwał studia w bostońskim New England Conservatory of Music, by stać się bywalcem i ulubieńcem kultowego nowojorskiego klubu Knitting Factory. Początkowo trio zachwycało się akustycznymi możliwościami budowania nowego brzmienia; z czasem Medeski rozbudował swoje instrumentarium, by wnet panować z estrady także  brzmieniem organów Hammonda oraz najnowocześniejszych elektronicznych klawiatur. Akustycznemu brzmieniu kontrabasu oraz rytmicznej perkusji nadano nową, charakterystyczną dla MMW barwę.

Liczne koncerty w USA budują doskonała reputację zespołowi, który swoja innowatorską muzyką burzy obowiązujące  dotąd kanony elektrycznego jazzu. Muzyka  jest bliższa  bezpretensjonalnemu    groove  oraz mocno rozbudowana ekwilibrystyką elektroniczno -komputerową, wzmacniana licznymi  samples –  smaczkami. Albumy realizowane dla niezależnej Gramavision Disc (   It`s A Jungle In Here  ,  Friday Afternoon in the Universe ,  Snack-Man ) stają się forpocztą nowej, jazzowej dekady. Trio Medeski – Martin – Wood w połowie lat dziewięćdziesiątych jest już modnym zespołem i atrakcją najważniejszych amerykańskich festiwali. Ukoronowaniem tego okresu jest 8-tygodniowy kontrakt zespołu w bazie nowojorskiego, nowego jazzu – klubie Knitting Factory.

Nieoczekiwana zmiana dokonuje się w 1998 roku, gdy muzycy podejmują współpracę z legendarną wytwórnia Blue Note Records. Powstają niezwykle ciekawe albumy akustyczne, prezentujące nowe oblicze awangardowego trio. Współpraca z Blue Note Records trwała kilka lat. W 2005 roku muzycy zdecydowali nie kontynuować tego (podobno artystycznie krępującego ich) kontraktu. Wytwórnia, zobligowana swoją polityką wydawniczą, nie chciała wydawać  wszystkich pomysłów, jakie chcieli realizować muzycy . Konsekwencja tej decyzji było zawiązanie własnej oficyny Indirecto Records. To dla Indirecto natychmiast zrealizowali serię albumów   Radiolarians   (realizacje w studio poprzedzały trasy koncertowe, gdzie ogrywano nowy materiał ). W 2008 roku ukazał się   Radiolarians I  , kolejne dwa albumy pojawiły się rok później. Wyczekujących na nowe wydawnictwa fanów ucieszył także  zestaw   Radiolarians: The Evolutionary Set , zawierający trzy płyty studyjne, album koncertowy, z remisami (które stworzyli m.in. DJ Spooky i DJ Logic), podwójny LP z trzech sesji oraz DVD. Publiczność i krytycy byli ukontentowani : najciekawszy zespół dekady wykonał brawurowo swoje artystyczne credo !

Muzycy trio nawiązali także doskonałą współpracę z gitarzystą Johnem Scofieldem. Współpraca ta zaowocowała nie tylko koncertami, ale przede wszystkim wspaniałymi albumami nagranymi wraz z genialnym gitarzystą. Raz liderem nagrań był John Scofield (album   A Go Go ), innym razem kwartet lansowany jako MSMW ( albumy   Out Louder    oraz koncertowy   In Case the World Changes Its Mind   ). Jako kwartet  Medeski- Scofield- Martin & Wood stali się także atrakcja licznych festiwali europejskich, choć najpełniej funkcjonują jako trio MMW. W zespole niewątpliwym liderem jest multiinstrumentalista John Medeski. Pianista trio to wirtuoz organów Hammonda i innych instrumentów klawiszowych . Gra m.in. na fortepianie, organach Hammonda ,melodyce , melotronie , klawinecie, ARP String Ensemble, fortepianie elektrycznym Wurlitzera, syntetyzerze Moog Voyager, organach Wurlitzera  i syntetyzerze Yamacha. Choć kojarzony jest głownie jako weteran nowojorskiej sceny awangardowej ( pracuje  z Johnem Zornem, Marc`em Ribotem, Johnem Lurie, Stevem Bernsteinem),to  koncertuje także z gospel-rockową formacją The North Missisippi All Stars, pojawia się w koncertach The Dirty Dozen Brass Band, w folk-bluesowym zespole The Wood Brothers ( MMW brat Chrisa, Oliver Wood). Współpracuje  z T-Bone Burnettem, K.D.Lang, Maceo Parkerem. Największą popularność i uznanie zyskał  jednak jako lider  formacji Medeski- Martin-Wood .

Mnogość cytatów z historii muzyki przekładana jest na fortecę instrumentów klawiszowych, bas i perkusję,  eklektyzm w podejściu do materii dźwiękowej, paletę barw i brzmień godną najbardziej nowatorskich twórców electro i nu-jazzu. Wszystko to powoduje, że trzech zaprzyjaźnionych ze sobą instrumentalistów doskonale rezonuje i współpracuje z publicznością pojawiając się ze swoją muzyką na estradach wykraczających daleko poza pojęcie ortodoksyjnego jazzu. Medeski Martin & Wood doskonale połączyli bowiem to, co w muzyce improwizowanej najważniejsze: niebanalną i nowocześnie brzmiącą rytmikę oraz groove, owe charakterystyczne i rozpoznawalne brzmienie trio, oryginalne kompozycje, chwytliwe tematy oraz energetyczne improwizacje. W ich muzyce słychać największych: Jamesa Browna, Duke`a Ellingtona, Sun Ra, Johna Coltrane`a, Sly and Familly Stone, Herbie`go Hancocka, Weather Report, EL & P, Hendrixa i oczywiście legendę jazzowych organów Jimmy`ego Smitha.

Każdy koncert Medeski, Martin & Wood to kilkadziesiąt minut doskonale przemyślanego i wyreżyserowanego szaleństwa, podróż przez różne style i gatunki. Wirtuozeria trójki muzyków pozwala przeskakiwać w obrębie jednego utworu od akustycznego techno na bas i dwa klawisze fortepianu do kompletnie atonalnych fragmentów, których nie powstydziliby się najwięksi mistrzowie free-jazzowej awangardy spod znaku Ornette`a Colemana czy Erica Dolphy`ego. Zespół od lat nie ustaje w poszukiwaniach nowych środków wyrazu, włączając do swojego repertuaru zarówno klasyczne tanga Astora Piazzoli, jak i punkowe numery The Stooges. Nic więc dziwnego, że to właśnie ich uznaje się za jedną z najważniejszych grup w obrębie sceny nu-jazzowej i nu-soulowej oraz głównych inspiratorów nurtu, z którego na przełomie wieków wyrosły takie zjawiska, jak The Menahen Street Band czy El Michels Affair.

Billy Martin, perkusista MMW twierdzi, że   sukcesem zespołu jest to, że podziwiamy się nawzajem, stanowimy rodzinę i jesteśmy po prostu przyjaciółmi, którzy uwielbiają improwizację, dobrą zabawę i eksperymenty muzyczne . Natomiast pianista John Medeski dodaje: jesteśmy zespołem, staramy się stworzyć pewną energię razem. Staramy się dotrzeć do określonego miejsca i publiczności. W każdym miejscu jest inaczej i to się czuje. Staramy się być na to jak najbardziej otwarci.

Amerykańskie media określiły trio Medeski – Martin – Wood najważniejszych zespołem nowoczesnego jazzu ostatnich dekad. Nie bez powodu najczęstszym odniesieniem było porównywanie do  legendarnej formacji fusion-jazzu, grupy Weather Report. Niemniej dzisiaj MMW to najwspanialsza kwintesencja szeroko pojmowanego acid-jazzu ,fusion  i jazzowej awangardy  złączonych  impulsywnym  funky oraz energetycznym hip-hopem.

Polecane

Share This