Noon, RZA i inni o legendarnej MPC-tce

Instrument odrzucony przez muzyków rockowych stał się kluczem do sukcesu hip-hopu.


2018.02.08

opublikował:

Noon, RZA i inni o legendarnej MPC-tce

foto: facebook / Noon

Niedługo minie 30 lat od premiery niezwykle popularnej w świecie muzyków hip-hopowych i trip hopowych MPC-tki AKAI 60. Portal Estrada i Studio przybliża w swoim cyklu „Duch w maszynie” instrumenty które zrewolucjonizowały produkcję muzyki, wiadomym było więc, że nie może tam zabraknąć ikonicznego samplera.

„Ojcem” słynnego instrumentu jest Roger Linn, który od zawsze interesował się muzyką, grał na mandolinie. W pewnym momencie zainteresował się komputerami, a jego ideą było stworzenie instrumentu który by pomagał gitarzystom tworzyć samodzielnie całe utwory. Pomysł Linna zainteresował japońską firmę AKAI. Linn zarejestrował pojedyncze uderzenia perkusji, zapisał je cyfrowo w specjalnych chipach, które umieścił w prostych obwodach – dźwięk był wyzwalany przez wciśniecie guzika.

Linn chciał zainteresować swoim pomysłem muzyków rockowych m.in. Briana Eno i Davida Byrne’a. Eno wspomina: – Nie widziałem powodu, żeby używać maszyny, która jedynie udawała brzmienie prawdziwego zestawu perkusyjnego.

Idea Linna przypadła natomiast do gustu twórcom hip-hopowym. Wg RZA z Wu-Tang Clan, twórca MPC jest jednym z ojców hip-hopu: – Jeśli powstanie kiedyś hip-hopowy Hall of Fame, to on (Linn) w pierwszej kolejności powinien zostać tam wprowadzony – mówi RZA.

Polscy producenci hip hopowi równie chętnie korzystają z tego samplera. Noon: – Mogę powiedzieć, że praca z tym samplerem wyklarowała mój styl, a brzmienie, które wypracowałem między innymi dzięki MPC stworzyło kanon („Muzyka klasyczna” – przyp. red.). Swoje wspomnienia związane z tym instrumentem ma także DJ Eprom: – Na początku podchodziłem do zakupu MPC dość sceptycznie.Okazało się że pracuje mi się lepiej niż na komputerze, więc kupiłem MPC 2000 i od razu się zakochałem – wspomina w rozmowie z „Estradą i Studiem”.

Gdyby nie AKAI MPC nie powstałby klasyczny dla abstract hip-hopu album „Entroducing” DJ-a Shadowa – każdy dźwięk jaki słyszymy na tym krążku, został przepuszczony przez sampler AKAI. MPC używane było również przez takie gwiazdy muzyki jak: Stevie Wonder, Prince i Herbie Hancock.

Więcej o MPC-tce AKAI przeczytacie w tekście „Nowe bity” na stronie „Estrady i Studia”.

Polecane

Share This