Patryk Gałuszka – „Biznes muzyczny. Ekonomiczne i marketingowe aspekty fonografii”


2010.02.09

opublikował:

Patryk Gałuszka  – „Biznes muzyczny. Ekonomiczne  i marketingowe aspekty fonografii”

Wydany pod koniec 2009 r. „Biznes muzyczny” jest pierwszą polską książką poświęconą branży fonograficznej. Na ponad 300 stronach autor prezentuje funkcjonowanie wytwórni muzycznych oraz wyjaśnia reguły według jakich zorganizowany jest rynek muzyczny. Zaletą książki jest ukazanie zmian jakie dokonują się aktualnie na rynku muzycznym dzięki upowszechnieniu się internetu i plików mp3. Autor poświęca wiele miejsca na wyjaśnienie przyczyn, dla których branża fonograficzna tak ostro zareagowała na rozwój sieci P2P oraz prezentuje przyczyny kontrowersji wokół wymiany plikami muzycznymi w internecie.

   

W książce można znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jak doszło do tego, że rynek fonograficzny został zdominowany przez cztery globalne koncerny?
  • Jak ustalane są ceny płyt i plików?
  • Jaka część ceny płaconej przez nabywcę za płytę trafia do artysty?
  • Jak stacje radiowe wybierają muzykę nadawaną na antenie?
  • Dlaczego rynek muzyki on-line rozwija się w Polsce tak powoli?
  • Czy artysta może zarabiać udostępniając muzykę w internecie za darmo?
  • Jak będzie wyglądać rynek muzyczny w przyszłości?

    „Biznes muzyczny” ma zalety książki naukowej, w której argumenty poparte są danymi liczbowymi i bogatą bibliografią. Równocześnie jednak autor zadbał o to by wzbogacić tekst licznymi przykładami pokazującymi zarówno przypadki znanych, jak i niszowych artystów i wytwórni. W efekcie książkę można polecić nie tylko naukowcom i studentom, ale również każdemu fanowi muzyki chcącemu zrozumieć jak działa rynek fonograficzny.

Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział pierwszy: Narodziny i rozwój branży fonograficznej

1.1. Historyczne podstawy handlu dobrami kultury

1.2. Historia branży fonograficznej w latach 1877 – 1954

1.3. Historia branży fonograficznej w latach 1955 – 1999

 

Rozdział drugi: Organizacja biznesu muzycznego

2.1. Struktura biznesu muzycznego: model trzech strumieni

2.2. Rodzaje i struktura wytwórni muzycznych

2.3. Prawne uwarunkowania działalności fonograficznej

2.4. Ekonomiczne aspekty działalności fonograficznej

2.5. Kontrakt: z czego żyje artysta nagrywający?

 

Rozdział trzeci: Marketing muzyki w tradycyjnym modelu funkcjonowania branży fonograficznej

3.1. Produkt branży fonograficznej w modelu tradycyjnym

3.2. Dystrybucja produktów fonograficznych

3.3. Promocja produktów fonograficznych

3.4. Cena jako instrument marketingu na rynku fonograficznym

 

Rozdział czwarty: Rynek muzyczny w czasach upowszechniania się internetu

4.1. Internet plik mp3 = ?

4.2. „Piractwo internetowe” versus „dostęp do dóbr kultury”

4.3. Narodziny handlu plikami muzycznymi

4.4. Zmiany na rynku muzycznym i krótkowzroczność marketingowa firm fonograficznych

 

Rozdział piąty: Nowy biznes muzyczny

5.1. Dystrybucja płyt za pomocą internetu

5.2. Sklepy z plikami funkcjonujące według modelu „płać za ściągnięcie” (pay-per-download)

5.3. Model subskrypcyjny

5.4. Superdystrybucje (model „Weed”)

5.5. Serwisy reklamowe

5.6. Telefonia mobilna i rynek dzwonków do telefonów komórkowych

5.7. Strategia „ofert pakietowych”

5.8. Netaudio

5.9. Serwisy społecznościowe

5.10. Blogi

5.11. Agregatorzy

5.12. Największe wytwórnie muzyczne w nowej rzeczywistości rynkowej

5.13. Wytwórnie niezależne w warunkach rozwoju marketingu muzyki on-line

5.14. Nowe modele dla indywidualnych artystów

5.15. Perspektywy rozwoju nowej fonografii

Podsumowanie

Książkę można zakupić m.in. w następujących księgarniach internetowych:

oraz bezpośrednio u wydawcy.

Polecane

Share This