Pierwszy koncept-album w historii Turbo

"Strażnika Światła" już w dystrybucji


2009.11.24

opublikował:

Pierwszy koncept-album w historii Turbo

Zespół Turbo powraca swoim pierwszym od pięciu lat albumem! Nosi on tytuł „Strażnik Światła” i zawiera ponad 70 minut muzyki utrzymanej w klimacie klasycznego hard & heavy.

Najnowszy krążek został nagrany już z nowym wokalistą Tomkiem Struszczykiem. Pozostali muzycy to Bogusz Rutkiewicz (bas), Dominik Jokiel (gitary), Tomasz Krzyżaniak (perkusja) i Wojciech Hoffmann (gitary).

Album pod względem tekstowym jest pierwszym w historii Turbo koncept – albumem. Płyta będzie dostępna w formacie CD, oraz w wersji CD DG, która zawiera dwa dodatkowe utwory – „Przestrzeń – Światło” oraz akustyczną wersję demo „Epilogu”.


Lista utworów:

Wersja CD:

1. Prolog

2. Na progu życia

3. Szept sumienia

4. Strażnik światła

5. Na skrzydłach nut

6. Niebezpieczny taniec

7. Obietnica lepszego dnia

8. Tunel – utwór instrumentalny

9. Na przekór nocy

10. Noc już woła

11. Epilog


Wersja DG CD:

1. Prolog

2. Na progu życia

3. Szept sumienia

4. Strażnik światła

5. Przestrzeń – światło

6. Na skrzydłach nut

7. Niebezpieczny taniec

8. Obietnica lepszego dnia

9. Tunel – utwór instrumentalny

10. Na przekór nocy

11. Noc już woła

12. Epilog

13. Epilog – akustyczna wersja demo

Historia zespołu Turbo

Zespół Turbo powstał w styczniu 1980 roku w Poznaniu i był kontynuatorem dokonań zespołów Stress i HEAM. Wówczas Turbo występowało jako kwartet, w którego skład weszli: Wojciech Sowula (voc.), Wojciech Hoffmann (git.), Henryk Tomczak (bas) i Wojciech Anioła (perk.). W czerwcu tego samego roku, we wrocławskim studiu radiowym, został zarejestrowany debiutancki materiał w postaci pięciu utworów, z których dwa „W środku tej ciszy” oraz „Byłem z tobą tyle lat” ukazały się na pierwszym singlu. Pierwszy koncert odbył się 23 kwietnia 1980 roku w studenckim klubie, TROPS w Poznaniu, następny na „Międzynarodowej Wiośnie Estradowej” również w Poznaniu. Po świetnie przyjętym występie Turbo zostało zaproszone przez organizatorów do wzięcia udziału w pierwszym festiwalu muzyki rockowej „Jarocin 80”.

Pod koniec 1980 roku Sowulę zastąpił Piotr Krystek, z którym zrealizowano kolejną sesję nagraniową rejestrując utwory: „Śmiej się błaźnie”, „Taka właśnie jest muzyka”, „Jeszcze jeden papieros” oraz „Fabryka keksów”. Ten ostatni utwór, autorstwa Zbigniewa Hołdysa stał się pierwszym dużym przebojem zespołu.Od początku Turbo oscylowało w kierunku hard rockowym, biegiem lat coraz bardziej udoskonalając styl w oparciu o kolejne metalowe trendy. Jednocześnie cały czas udawało się grupie zachować własny, charakterystyczny styl.


W 1982 roku skrystalizował się pierwszy w miarę stabilny skład zespołu. Do Hoffmanna i Anioły dołączyli wówczas młodzi poznańscy muzycy: Grzegorz Kupczyk (voc.), Andrzej Łysów (git.) i Piotr Przybylski (bas). W tym składzie nagrano słynne „Dorosłe Dzieci”, które stały się tytułowym utworem debiutanckiej płyty Turbo wydanej przez POLTON. Utwór „Dorosłe Dzieci” stał się nie tylko jednym z najważniejszych i największych przebojów 1982 roku, ale i całej polskiej muzyki rockowej.

W 1983 debiutancka płyta długogrająca „Dorosłe Dzieci” stała się dużą sensacją. Niezwykłe nowatorstwo aranżacyjno-kompozytorskie i wielka bezkompromisowa energia wyniosły „Turbo” na szczyt sławy. Inne wielkie przeboje z tego okresu to „Ach, nie bądź taki śmiały”, „Pozorne życie”, „Coraz mniej”, „Szalony Ikar”.

W 1983 roku w lipcu do zespołu dołącza basista Bogusz Rutkiewicz a w 1994 roku perkusista Alan Sors. Jak okazało się po latach był to najlepszy wówczas i już dziś określany jako „legendarny” składu Turbo.

W 1985 roku nakładem Klubu Płytowego „Razem” ukazuje się drugi longplay zespołu pt: „Smak Ciszy”. Poza utworem tytułowym znalazły się tam również lansowane na listach przebojów „Już nie z Tobą”, „Cały czas uczą nas” oraz „Wszystko będzie OK”. Do dwóch pierwszych utworów zostały zrealizowane teledyski a utwór „Smak Ciszy” i „Jaki był ten dzień” stały się kolejnymi wielkimi przebojami. Na płycie widać było rozwój zespołu. Twarde brzmienie, dobre rockowe kompozycje, świetne gitarowe solówki umacniają pozycję zespołu na polskim rynku muzycznym. Zespół zostaje zaproszony min. do występu na festiwalu „ROCK ARENA” gdzie wystąpił z całą polska czołówka rocka oraz zachodnimi zespołami: „Hanoi Rocks” i „Pretty Manids”. Zespół dużo wówczas koncertował i występował robionych z dużym rozmachem programach-koncertach telewizyjnych.

W 1986 roku wychodzi płyta, uważana przez krytyków i fanów za najlepszą i najważniejszą „heavy metalową” płytą lat 80-tych w Polsce, „Kawaleria Szatana”. Płyta była dla zespołu i polskiej muzyki heavy metalowej wielkim przełomem. Nowoczesny, ultra profesjonalny Heavy Metal przynosi zespołowi absolutne przewodnictwo na krajowym „heavy metalowym” rynku. Zespół otrzymuje wiele propozycji koncertowych na dużych festiwalach (m.in. „Metalmania 86”, „Rockowisko 86”), w niczym nie odstając od występujących na festiwalu zachodnich gwiazd typu Killer czy Alaska. Od tego momentu Turbo w szybkim tempie zdobywa coraz liczniejsze rzesze fanów, podpisuje kontrakt z „Metal Mind Produtions” oraz wspólnie z TSA i Katem zostaje uznany „wielką trójcą” polskiego metalu.

Rok 1987 to występ na kolejnej „Metalmanii 87” wspólnie z takimi gwiazdami „heavy metalu” jak: „Helloween”, „Running Wild”, „Overkill”. W tym też roku wychodzi nowy rewelacyjny krążek grupy pt. „Ostatni Wojownik”. Ostry, oszalały thrash metal otwiera zespołowi drogę do podpisania kontraktu z niemiecką wytwórnią płytową „Noise Records”, najważniejszą wytwórnią metalową w Europie. Kontrakt przez polskie media określany „kontraktem stulecia”, doprowadza do wydania anglojęzycznej wersji „Ostatniego Wojownika” pt. „Last Warrior”.

Płyta ukazuje się na całym świecie i zostaje bardzo pochlebnie przyjęta przez światową prasę muzyczną m.in. „Kerrang”, „Metal Hammer”, „VOX” i „Metal Blade”. Porównanie „Turbo” ze startującą wówczas brazylijską „Sepulturą” i oceny nie niższe w recenzjach niż płyt „Judas Priest” czy „Iron Maiden” przyniosło zespołowi niemały splendor. Po kolejnej „Metalamanii 88”, gdzie „Turbo” występuje z takimi sławami jak „Rage” czy „Kreator”, zespół, wyjeżdża na drugą już (pierwsza w 1987r) miesięczną trasę po Czechosłowacji.Odbywa tam serię koncertów na stadionach u boku czeskiej legendy metalu „Citron”. Zaraz po powrocie zostaje zaproszony do odbycia wspólnej trasy po Węgrzech z mega gwiazdą wówczas „Kreatorem”. Było to ogromne wyróżnienie dla zespołu który stał się wizytówką polskiego metalu. Potwierdzają to entuzjastycznie przyjęte koncerty na największych w latach 80-tych festiwalach muzyki rockowej w Europie środkowej – Jarocin 87 oraz Jarocin 88. Zaczynające się w nocy koncerty dla 20 tysięcznej publiczności, z licznymi bisami kończyły się nad ranem gruntując pozycję Turbo.

W 1988 roku wychodzi koncertowa płyta zespołu, pt. „Alive”. Płyta, która jest zapisem koncertu z „metalowego” festiwalu „Metalmania 87”, udowadnia przynależność „Turbo” do światowego grona bandów spod znaku „młota!”. Niestety problemy zespołu z paszportami, brak w związku z tym dyspozycyjności itp., doprowadza do zerwania kontraktu z wytwórnią NOISE i nie dochodzą do skutku pierwsze za żelazną kurtyną koncerty min. ze Slayerem i Sepulturą.

Rok 1989 to kolejny album pt. „Epidemic”, który wychodzi nakładem włoskiej firmy płytowej „Metalmaster” i kolejne koncerty w całym kraju, a także ukazanie się płyty „A Live!” (Tonpress). Nastąpiły również bardzo istotne zmiany personalne. Grupę opuścił Bogusz Rutkiewicz, a na jego miejsce wszedł Robert Friedrich (lider początkującego wówczas „Acid Drinkers”). Niedługo później zespół opuszcza Grzegorz Kupczyk i Andrzej Łysów. Na zlecenie TVP, Turbo realizuje muzykę do filmu Andrzeja Szczygła „Red Inter Show”, traktującego o powstaniu i upadku ustroju komunistycznego.

W 1990 na festiwalu w Jarocinie Turbo pojawia się już jako kwartet. W 1990 roku, już w nowym składzie, wychodzi kolejny znakomity album (niestety tylko jeden) pt. „Dead End” w kolejnej zachodniej wytwórni płytowej „Music For Nation” w Londynie. Jest to najcięższy materiał, jaki powstał w tamtych latach w Polsce. Zespół znalazł się w znakomitym towarzystwie takich sław jak: „Exodus”, „Destruction”, „Metallica”, „Slayer”, „Venom”, „Voivod”, „Celticfrost”, „Helloween”, „Agnestell”, „Sodom”, „Anthrax”, „Death”, „Death Angel” i wiele innych. Nagrania z tej płyty znalazły się również na krążkach z serii „Speed Kills” wydanych przez „Music For Nation”. Dla „Turbo” miał się rozpocząć nowy „światowy” etap w karierze. Przygotowana była trasa po Europie z zespołem „Exodus” – 46 koncertów. Niestety z niewiadomych do dziś przyczyn nie odbyła się. Za to odbył się jedyny wówczas koncert za żelazna kurtyną w Wiedniu.

W 1991 roku „Turbo” zagrało jeszcze trzy koncerty z gigantem metalu, jakim była już „Sepultura”. Brak spodziewanych dalszych rezultatów promocyjnych ze strony wytwórni Metal Mind ProductionS spowodował rozpad „Turbo” w połowie 1991 roku. W 1992 roku wychodzi ostatnia płyta Turbo w latach 90-tych pt. „ONE WAY”.

Przymiarki do reaktywowania zespołu trwały od 1993 roku, nie przynosząc jednak żadnego efektu. W tym czasie muzycy udzielają się w zespołach Non Iron, Ceti, Kazik Na Żywo.

W 1994 roku dochodzi do spotkania muzyków ze starego składu „Turbo”, na którym to zostaje podjęta oczekiwana przez fanów decyzja o reaktywowaniu grupy w legendarnym składzie.

16 września 1995 roku odbył się pierwszy po latach występ Turbo, który miał miejsce w Poznaniu, podczas koncertu „Back to School”. Znakomite przyjęcie ponad dwu tysięcznej publiczności sprawia, że z dniem 1 stycznia 1996 zespół Turbo postanawia wznowić działalność w swoim najmocniejszym składzie: Grzegorz Kupczyk (voc.), Wojciech Hoffmann (git.), Bogusz Rutkiewicz (bas) Tomasz Goehs (perk.) oraz nowy członek zespołu: gitarzysta Marcin Białożyk. Od początku 1996 roku zespół gra pojedyncze koncerty, a 23 lutego rejestruje materiał na planowaną płytę koncertową podczas koncertu „Giełda – Live” w studiu radiowym Radia Merkury w Poznaniu. Płyta jednak do dziś nie ukazała się.

W tym czasie Turbo udziela się bardzo okazjonalnie, muzycy zajęci byli też innymi projektami muzycznymi. Ten stan trwał do 1999 roku.

Wówczas to, MMP wznawia całą dyskografię zespołu na CD, w tym też roku zespół został zaproszony do udziału w kolejnej edycji Metalmanii. Koncertem na międzynarodowych festiwalach „Metalmania 1999” oraz „Trasheem All Festival 2000” Turbo powala publiczność swoją „młodzieńczą” energią i jak przed laty najwyższym poziomem wykonawczym. Zachęceni muzycy zaczynają pracę nad premierowym materiałem na swoją nową i pierwszą od ponad dziesięciu lat (w tym składzie) płytą. W związku z tym zespół podpisuje kontrakt Z Metal Mind Production. Zespół odbywa wówczas pierwszą od lat trasę koncertową po największych miastach w Polsce, a towarzyszył mu inny gigant metalu Vader.

Płyta pt. „Awatar” ukazuje się w maju 2001 roku. Album zaszokował postępem jaki muzycy poczynili w swojej edukacji muzycznej. Fani dostali rewelacyjnie i nowocześnie zrealizowany album. Muzycy udowodnili, iż są w stanie nadal grać i to bardzo nowocześnie. Udowodnili również, ze nie „zjadają własnego ogona”. Płyta ta zyskała uznanie większości redaktorów różnych czasopism muzycznych i krytyków muzycznych. Za „Awatar” zespół dostał też nominację do FRYDERYKÓW 2002, została również PŁYTĄ ROKU 2001 w METAL HAMERZE a „Upiór w operze” najlepszym utworem roku. Również fani w większości przyjęli tę płytę z zadowoleniem. Płyta ukazała się także w Niemczech, Francji, Japonii, Holandii i USA. Do utworu „Armia” został również nakręcony teledysk.

16 grudnia 2003 roku, podczas koncertu w poznańskim klubie BLUE NOTE, Turbo zarejestrowało akustyczny materiał, który ukazał się jako płyta bonusowa najnowszego dzieła Turbo – studyjnej płyty „Tożsamość”.

W styczniu 2005 roku ukazuje się kolejna płyta w dorobku zespołu Turbo pt: „Tożsamość”. Materiał jest powrotem do klasycznego, rockowo metalowego stylu grupy z połowy lat 80-tych. Płyta zdobywa duże uznanie zarówno u fanów jak i krytyków muzycznych w Polsce. Według prestiżowego czasopisma GITARA I BAS zostaje najlepszą gitarową płytą w Polsce za rok 2005 w kategorii „hard and heavy”! Promocję materiału Turbo rozpoczęło udziałem w Metalmanii rejestrując również materiał na pierwsze samodzielne DVD zespołu, które uświetniło 25 rocznicę powstania zespołu. Materiał ukazał się na początku 2006 roku nakładem firmy METAL MIND. Na zaproszenie TVP, Turbo wystąpiło na Festiwalu Jedynki Sopot 2005 wykonując z orkiestrą Wiesława Pieregorulki swój największy przebój „Dorosłe Dzieci”.

W kwietniu 2007 roku, zaraz po trasie koncertowej „Metal Marathon” z zespołu odszedł Grzegorz Kupczyk. Na jego miejsce przyjęty został wokalista Tomasz Struszczyk, z nim w składzie zespół obecnie koncertuje i przygotowuje materiał na kolejny już album. Wiosną 2008 roku zarejestrowano z nowym wokalistą w nowej wersji utwór „Szalony Ikar ” który gości obecnie w wielu stacjach radiowych. 2 września 2008 roku wychodzi box 13 płyt „Turbo Anthology 1980-2008” z wszystkimi oficjalnymi albumami zespołu oraz wieloma nigdy wcześniej nie publikowanymi nagraniami. W kwietniu 2009 po powrocie z koncertów w Niemczech zespół rozpoczął nagrywanie kolejnej płyty, której premiera przewidziana jest na 16 listopada 2009r.

Obecnie Turbo występuje w składzie:

Tomasz Struszczyk -vocal

Wojciech Hoffmann – gitary

Bogusz Rutkiewicz – bas

Dominik Jokiel – gitary

Tomasz „krzyżyk” Krzyżaniak – perkusja

Tagi


Polecane

Share This