Igor Boxx: „Breslau” – do odsłuchu przed premierą

Solowa płyta laureata Paszportu Polityki 2005 (z grupą Skalpel) w katalogu prestiżowej londyńskiej wytwórni Ninja Tune!


2010.10.21

opublikował:

Igor Boxx: „Breslau” – do odsłuchu przed premierą

Igor Boxx to pseudonim sceniczny Igora Pudło z wrocławskiego duetu Skalpel, który w londyńskiej wytwórni Ninja Tune wydał dwie płyty (`Skalpel` 2004, `Konfusion` 2005), bardzo dobrze przyjęte na świecie, a w Polsce zaliczane do najważniejszych wydawnictw ubiegłego dziesięciolecia m.in. „Paszport Polityki” w 2005 r.). Nową dekadę Igor Boxx otwiera solowym albumem „Breslau”. Bohaterem tej płyty jest rodzinne miasto Igora – Wrocław i jego nieodległa historia. „Breslau” to fascynująca muzyczna fantazja na temat oblężenia Festung Breslau przez Armię Czerwoną w 1945r.

„Breslau” to narracja o burzliwych dziejach miasta, które w ostatnich latach odkrywa nową prawdę o sobie i uczy historii niepodręcznikowej. Miasta które poznajemy w równej mierze z historycznych książek Normana Davisa, co z fikcji Marka Krajewskiego. Igor Boxx przypominając najnowszą historię Breslau / Wrocławia tworzy sugestywny soundtrack do przerażających, ale fascynujących scen wojennej Apokalipsy. Dźwiękami opowiada o sile i bestialstwie bitewnej nawałnicy, krautrockowa motoryka niektórych fragmentów oddaje monotonię długotrwałych walk, psychodeliczne ornamenty ilustrują absurd wojennego szaleństwa, jazzowe rytmy odzwierciedlają chaos poczynań obu stron konfliktu, ambientowe plamy – beznadziejną sytuacje obrońców.

„Breslau” to jednak koncept album znacząco odmienny od innych muzycznych projektów historycznych – choćby popularnych Lao Che czy L.U.C-a. Przede wszystkim mniej oczywisty i nieokolicznościowy – brakuje tu krzepiacej wersji historii i jej jednoznacznej wykładni. Na świecie krążek wychodzi nakładem prestiżowej londyńskiej wytwórnii Ninja Tune, a Igor Boxx tworzył go także z myślą o zachodnich słuchaczach. Najistotniejszy jest zatem sam przekaz muzyczny, atrakcyjny i zrozumiały także dla europejskiego odbiorcy, niewtajemniczonego w dzieje rodzinnego miasta twórcy. Album broni się jako doskonała muzyka „abstrakcyjna”, a nie tylko przez lokalne konteksty. To niezwykle sugestywny,różnorodny, muzycznie bogaty instrumentalny krążek, który prowokuje słuchacza to tworzenia własnych fantazji. Doskonała synteza kilku z najciekawszych wątków współczesnej muzyki. Postmodernistyczna dźwiękowa gra, którą można odbierać na wielu płaszczyznach. Choćby jako uniwersalną – na poziomie emocjonalnym zrozumiałą dla każdego – opowiesć o miejscu urodzenia.


„Tworząc tę płytę inspirowałem się takimi opowieściami muzycznymi jak Residents „Eskimo”, Steve Reich „Different Trains”, Kraftwerk „Computer World”, „Histoire de Melody Nelson” Serge’a Gainsbourga. Wpłynęły na mnie też dźwiękowe narracje Lou Reeda o Berlinie i Nowym Jorku. – mówi Igor Pudło – Jest to dla mnie muzyczny `teatr wyobraźni` a ze względu na zastosowane środki techniczne czyli sampling i turntablizm ma to wiele wspólnego z muzycznymi historyjkami Kida Koali.”

„Breslau” to – pomimo historycznego pretekstu – opowieść jak najbardziej aktualna. Opowiedziana nowoczesnym muzycznym językiem – odwołującej sie do tradycji jazzu, hip hopu, Krautrocka ,współczesnej awangardy czy muzyki filmowej. Przecież od lat oswajani przez popkulturę z turpistyczną estetyką, przywykliśmy, że danse macabre to taneczny rytm naszej współczesności.

 


Płyta Igor Boxx „Breslau” ukaże się 25 października nakładem Ninja Tune i wpisuje się w obchody 20-lecia tej wytwórni. Sceniczna premiera albumu odbędzie się podczas FreeForm Festival w Warszawie (Ninja Tune Night, 16 październik). Na koniec listopada planowana jest także trasa koncertowa zespołu Igor Boxx z udziałem znakomitych gości.

Premiera już w poniedziałek 25 października. W tym tygodniu całość przedpremierowo do odsłuchu na Myspace: http://www.myspace.com/igorboxx

Tagi


Polecane

Share This