Opera Rara 2018

Kiedy w styczniu 2017 roku Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella

2017.11.02

opublikował:

Kiedy w styczniu 2017 roku Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella
Cracoviensis inaugurowały Festiwal Opera Rara, atmosfera gęstniała od
pytań. Czy nowa, rozciągnięta w czasie formuła się sprawdzi? Czy
rozszerzenie programu o dzieła późniejsze ma sens? Czy otwarcie się na
publiczność wywoła wzajemność? Ponieważ odpowiedzi na te pytania stały się
jasne jeszcze podczas tegorocznego Festiwalu, dwie krakowskie instytucje
kultury bez wahania zdecydowały się konsekwentnie rozwijać współpracę i
nową formułę wydarzenia.

Program Festiwalu Opera Rara niezmiennie gloryfikuje najtrudniejszy z
instrumentów – ludzki głos. Piękny, prowokujący, przepełniony emocjami. W
2018 roku nie uciekamy także przed rozmaitością form, stylów i epok –
program Festiwalu obejmuje utwory od końca wieku XVII aż po rok 1986!
Różnorodność prezentowanych koncertów niewątpliwie zaspokoi oczekiwania
każdego melomana. W ramach czternastu koncertów będzie można usłyszeć trzy
recitale wokalne z fortepianem, trzy recitale z towarzyszeniem orkiestry,
dwa koncerty z operami w wersjach koncertowych oraz dwie nowe kreacje
stworzone specjalnie dla krakowskiej widowni. Jest to tym cenniejsze, że
Opera Rara nie tylko pokaże aktualne trendy w operze poza granicami kraju,
ale silny nacisk położy na kulturotwórczość, czynnie przyczyniając się do
budowy autonomicznego środowiska artystycznego w Krakowie i lokalnymi
produkcjami odważnie konkurując z ważnymi ośrodkami europejskimi. Rzecz
jasna w programie Festiwalu nie zabraknie także tego, co stanowi o sile
marki Opera Rara – na krakowskich scenach staną światowej sławy zespoły i
soliści, zarówno ci tutaj już znani i doceniani, jak również gwiazdy, które
do tej pory w Polsce jeszcze nie gościły.

Festiwal Opera Rara w roku 2018 zainauguruje recital wypełniony niezwykłymi
ariami Jeana-Philippe’a Rameau i Christopha Willibalda Glucka. 18 stycznia
2018 r. w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków gwiazdą
wieczoru będzie wybitny bas-baryton Stéphane Degout, znany m.in. ze scen w
Aix-en-Provence, Glyndebourne czy Royal Opera House. Towarzyszyć mu będzie
Ensemble Pygmalion pod batutą Raphaëla Pichona. Będzie to doskonałe echo
tegorocznej, francuskiej edycji Festiwalu Misteria Paschalia, na którym
koncert Pygmaliona był jednym z najlepiej przyjętych. Feeria barw i moc
harmonii Rameau w kontraście z dbałością o szczegół i wierność
pierwiastkowi dramatycznemu Glucka – recital pokaże nie tylko wyśmienitych
artystów, ale nade wszystko piękno i zróżnicowanie francuskiej
XVIII-wiecznej opery. Pichon program koncertu oparł na motywach Piekła,
którego odpowiednikiem w tak popularnej w czasach baroku mitologii
grecko-rzymskiej był Hades. Motyw ten przewijać się będzie jeszcze podczas
innych koncertów festiwalu.

Po barokowej inauguracji festiwalu zmieniamy epokę i przenosimy się w XX
wiek i jednocześnie kontynuujemy zainicjowany w tym roku pomysł łączenia
muzyki klasycznej z młodymi reżyserami teatralnymi, którzy do tej pory nie
byli kojarzeni z operą. W przyszłym roku oddajemy stronę wizualną Pawłowi
Świątkowi. Nie odchodzimy również od muzyki polskiej – 19, 20 i 22 stycznia
w Teatrze im. J. Słowackiego zabrzmi III Symfonia Pieśń o nocy
Karola Szymanowskiego, którą poprzedzi Erwartung Arnolda
Schoenberga. Wybitnym solistom – Evelinie Dobracevej w Erwartung
oraz Andrzejowi Lampertowi w Pieśni o nocy będzie towarzyszyła
Orkiestra Festiwalowa Kraków, stworzona specjalnie na te koncerty i łącząca
doświadczenie muzyków z całej Polski, oraz chór Capelli Cracoviensis.
Całość poprowadzi Michał Dworzyński. Będzie to pierwsza, ale nie jedyna
kreacja krakowska przygotowana specjalnie na Festiwal Opera Rara.

Tymczasem 21 stycznia powróci motyw Piekła. usłyszymy dwa najsłynniejsze
świeckie dzieła Marca-Antoine’a Charpentiera: Les arts florissants
oraz La descente d’Orphée aux Enfers, charakteryzujące się szalonym
bogactwem harmonicznym. Oba utwory czerpią z mitologii, w obu także
schodzimy do piekieł – za karę i w poszukiwaniu miłości. Na scenie Teatru
Słowackiego zagrają Ensemble Desmarest i jego założyciel Ronan Khalil,
towarzyszyć im będą wybitni soliści, m.in. Cyril Auvity o Celine Scheen.

23 stycznia angielski baryton Christopher Maltman zainauguruje cykl
recitali wokalnych z fortepianem. Przeniesie nas w okres I wojny światowej
i opowie tragiczną historię setek tysięcy żołnierzy z całej Europy, którzy
pełni nadziei opuszczali domy i zaciągali się do wojska, by potem przeżyć
horror pól bitewnych, na których większość zostawała już na zawsze, a ci
którzy wracali do domów, zostawiali na wojnie swoją młodość, zdrowie,
nadzieję i niewinność. W Filharmonii Krakowskiej Maltmanowi towarzyszył
będzie na fortepianie Joseph Middleton.

Koncert Anny Larsson będzie dla Krakowian pierwszą okazją do usłyszenia
szwedzkiej mezzosopranistki na żywo. W jej repertuarze dominują XIX-wieczne
pieśni romantyczne Mahlera czy Schumanna, i utwory tych dwóch kompozytorów
będziemy mieli okazję usłyszeć 30 stycznia w sali Filharmonii.

Ulubieńcy krakowskiej publiczności, którzy podbili jej serca w trakcie
Festiwalu Opera Rara w 2017, wracają także w przyszłym roku! 31 stycznia
Dilyara Idrisova i Juan Sancho zaśpiewają wspólnie, tym razem nie w operze,
a w recitalu z ariami z oper hiszpańskich i włoskich. Towarzyszyć im będzie
Accademia dell’Piacere, którą poprowadzi hiszpański gambista Fahmi Alqhai.
Koncert będzie pełen emocji, jakimi buzuje muzyka południa Europy.
Dodatkowo będziemy mieli okazję poznać kompozycje mało znanych w Polsce
kompozytorów okresu baroku jak Sebastian Duron czy Juan Hidalgo.

4, 7 i 12 lutego w Sali Teatralnej ICE Kraków druga z premier
przygotowanych specjalnie na Festiwal Opera Rara. Po zeszłorocznym sukcesie
inscenizacji A Madrigal Opera Philipa Glassa kontynuujemy wątek
współczesny w ramach festiwalu. Tym razem będzie to A Man Who Mistook His Wife For A Hat Michaela Nymana, znanego
szczególnie z muzyki napisanej do filmu Fortepian. W roli tytułowej
wystąpi Tomasz Konieczny, polski baryton koncertujący na co dzień na całym
świecie, towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka
Dybała, a za inscenizację odpowiada Kristof Spiewok.

Ostatni z recitalowych wieczorów z towarzyszeniem fortepianu należeć będzie
do Natalii Kawałek. Młodą polską mezzosopranistkę publiczność pamięta
zapewne z jej niezwykłej kreacji Halki, którą stworzyła podczas
tegorocznej. 6 lutego 2018 na scenie Filharmonii Krakowskiej zaprezentuje
swój program zatytułowany Zakochana w kłopotach złożony m. in. z pieśni
Benjamina Brittena i Kurta Weilla. Akompaniować jej będzie Marcin Kozieł.

Bayreuth w Krakowie! Tak można określić ostatni z wieczorów w gościnnej
Filharmonii Krakowskiej (11 lutego) – wystąpi w niej bowiem najwybitniejsza
współczesna interpretatorka wagnerowskich partii operowych: sopranistka
dramatyczna Waltraud Meier. Zgodnie z tytułem, w programie Wagner konteksty Meier i grająca na instrumentach historycznych
Capella Cracoviensis prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa zaprezentują nie
tylko dzieła wielkiego niemieckiego kompozytora, piewcy idei syntezy sztuk,
ale także utwory Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa.

Wreszcie 13 lutego w Teatrze Słowackiego sensacyjne zakończenie Festiwalu
Opera Rara! Venus i Adonis Johna Blowa, pierwsza angielska opera –
dzieło zupełnie wybitne, ze względu na swe inspiracje operową muzyką
Lully’ego, świetnie dopełniające powyższe propozycje. Oparte na Przemianach Owidiusza libretto to historia miłosna Venus, która –
skaleczona strzałą Kupidyna – zakochuje się w myśliwym Adonisie. Ta miłosna
opowieść znajduje swój smutny finał w miłosnych duetach i lamencie, kiedy
Adonis umiera na rękach bogini. Zwięzłe, przetykane tanecznymi suitami
dzieło jest wybornym lirycznym przykładem angielskiej kultury dworskiej.
Wykonawcą będzie uznany Dunedin Consort prowadzony od klawesynu przez Johna
Butta. To doskonały przedsmak 15. Festiwalu Misteria Paschalia, podczas
którego artystyczny ster obejmie właśnie szkocki dyrygent.

Recitale, dzieła sceniczne, opery w wersji koncertowej. Produkcje
zaczerpnięte wprost ze światowego obiegu koncertowego oraz te tworzone w
oparciu o lokalne środowisko, budujące silną artystyczną codzienność.
Festiwal Opera Rara jest naturalnym przedłużeniem prospołecznej i
kulturalnej polityki Miasta Krakowa, przedsięwzięciem o klarownej
tożsamości, wychodzącym ku melomanom i niosącym wielką artystyczną wartość.
Warto spędzić z nim cztery intensywne, wypełnione wszelkimi operowymi
formami tygodnie.

Kup bilet

Polecane