Udziały Sony w Spotify uderzają w kieszenie artystów?

Artyści podlegający Sony złożyli skargę na swoją wytwórnię. Chodzi o sposób, w jaki koncern dzieli się zyskami ze swoich udziałów w Spotify.


2015.06.26

opublikował:

Udziały Sony w Spotify uderzają w kieszenie artystów?

Udziały wielkich wytwórni w Spotify – Sony, Warner, Universal – wynoszą około dwudziestu procent. Pięć procent należy do Sony. Te liczby nie powinny dziwić. Wielkie koncerny muzyczne są gotowe inwestować w szwedzki serwis streamingowy, bo w końcu mowa tu o kilkudziesięciu milionach użytkowników, z czego wielu z nich korzysta z wersji premium.

Nie wiadomo jednak, jak długo ta praktyka wykupowania udziałów utrzyma się w dotychczasowej formie. 15 czerwca do sądu wpłynęły dokumenty złożone przez 19 Recordings, podlegającą Sony Music wytwórnię, która skupia w swoich szeregach artystów związanych z programem „American Idol” (m.in. Kelly Clarkson, Carrie Underwood). Sony jest oskarżane o to, że warunki wynegocjowane ze Spotify uderzają w kieszenie artystów współpracujących z wytwórnią. Koncern, zamiast walczyć o uczciwe tantiemy, zdaniem autorów wniosku pobiera dla siebie wpływy z reklam emitowanych w Spotify oraz prowadzi nielegalną praktykę czynności prawnych z samym sobą (self-dealing).

Jak wynika z dokumentu, kwestia self-dealingu dotyczy nie tylko Sony, ale wszystkich tzw. majorsów, którzy swoje udziały w Spotify ustalają kosztem należności spływających do muzyków. „Tym samym Sony oraz inne wytwórnie są stanie kontrolować Spotify do tego stopnia, że nie tylko będą ustalały sposób wypłacania dochodów, ale także – bezpodstawnie i w złej wierze – kierowały pieniądze przeznaczone na tantiemy gdzie indziej, tak aby zyskać jak najwięcej”, czytamy we wniosku (via Billboard).

Sprawa o self-dealing zbiegła się z publikacją w internecie kontraktu między Sony a Spotify (pojawił się na portalu „The Verge”) zawartego w 2011 roku. Wynika z niego, że sześćdziesiąt procent z odtworzeń muzyki powiązanej z Sony trafia do koncernu. Inne dodatkowe klauzule w umowie pozwalają wytwórni na uzyskanie większych wpływów ze Spotify – idzie tu m.in. o prawo do sprzedaży przestrzeni reklamowej uzyskanej od Spotify za darmo (9 milionów dolarów dla Sony). W sumie wartość kontraktu to 42,5 mln dolarów, przy czym umowa nie mówi wprost o wydatkowaniu lub podziale zysków między wytwórnią a artystami.

Tagi


Popularne newsy

Polecane

Share This