Grażyna Auguścik & Eastern Blok

Legenda jazzowej wokalistyki rusza w trasę po Polsce


2009.11.02

opublikował:

Grażyna Auguścik & Eastern Blok

Grażyna Auguścik & Eastern Blok – ten skład muzyczny gwarantuje odbiorcy wyjątkowe doznania dźwiękowe. Bliski Wschód, Europa, Brazylia – od Podhala poprzez Bałkany, Macedonię, Serbię do Ameryki Północnej – to tylko niektóre regiony, z których muzycy czerpią swoje inspiracje. Zespala ich mocne brzmienie gitary lidera i wokalna siła napędowa Grażyny Auguścik. Dojrzałość formy połączona z wirtuozerią wszystkich biorących w tym projekcie udział owocuje zupełnie nieoczekiwanym „momentum”.

Projekt asymiluje nie tylko różne trendy kulturowe, począwszy od muzyki klasycznej poprzez jazz, muzykę polską i muzykę bałkańską, ale jego istotą jest to, że sięga w zupełnie nieznane regiony współczesnej awangardy światowej – kształtując jej nowe oblicze.

Gitara Gorana Ivanovica i głos Grażyny Auguścik potraktowane instrumentalnie nadają prezentowanym kompozycjom niespotykany i przenikliwy, a zarazem subtelny i wyrafinowany ton.

Zapowiada się zatem ciekawe wydarzenie muzyczne, którego gwarantem oraz synonimem wysokiej jakości artystycznej jest, jak twierdzą zgodnie krytycy na całym świecie, jedna z większych indywidualności i jedna z bardziej kreatywnych wokalistek międzynarodowej sceny jazzowej – Grażyna Auguścik.

Koncerty:

04.11.2009, godz. 19.00 – Bytom, Bytomskie Centrum Kultury

05.11.2009, godz. 21:00 – Kraków, Klub Alchemia

06.11.2009, godz. 20.00 – Warszawa, Jazz Cafe Łomianki

08.11.2009, godz: 18:00 – Toruń, Centrum Kultury Dwór Artusa

09.11.2009, godz. 19:00 – Lublin, Filharmonia im. H. Wieniawskiego

11.11.2009, godz. 18:00 – Słupsk, Teatr Rondo

12.11. 2009, godz. 20:00 – Gdańsk, Stacja Orunia

Eastern Blok w składzie:

Goran Ivanovic – gitara

Matt Ulery – kontrabas

Michael Caskey – perkusja, instrumenty perkusyjne

Doug Rosenberg – saksofony, flet, klarnet

Grażyna Auguścik – bio:

Jest wokalistką, aranżerem, kompozytorem, producentem i liderem własnego zespołu. Przez amerykańskich krytyków muzycznych zgodnie uznana została za gwiazdę światowego jazzu.

Stworzyła własny styl interpretacji wzbudzający podziw i uznanie, zarówno wśród słuchaczy, jak i muzyków. Uczyniła bezpośredniość i spontaniczność głównym walorem przekazu. Jej twórczość i życie w pełni uosabia harmonię wartości i sztuki.

Po ukończeniu studiów w Polsce i nagraniu swojej pierwszej płyty „Sunrise Sunset” w 1988 roku, trafia do słynnej amerykańskiej uczelni Berklee College of Music w Bostonie. Dyplom ukończenia szkoły otrzymuje w 1992 roku z wyróżnieniem bezpośrednio z rąk Philla Collinsa i Alla Jarreau.

Od 1994 roku mieszka w Chicago, gdzie ma możliwości realizacji pasji tworzenia i współpracy z wybitnymi muzykami. Tu koncertuje, nagrywa swoje płyty i prowadzi własną wytwórnię płytową.

Gra tylko z muzykami, których dobrze zna i ceni za profesjonalizm. Wśród jej przyjaciół są takie sławy, jak: Patricia Barber, Paul Wertico, John Medeski, Leni Stern, Rachel Z, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Eric Hochberg, John McLean, Terry Callier, Ernie Adams, Kurt Rosenwinkel, Robert Irving III, Paulinho Garcia, Bogdan Hołownia, Jarek Bester, Andrzej Jagodziński.

Jazzowym wydarzeniem muzycznym 1996 roku stało się nagranie przez nią wokalnych wersji utworów znanych dotąd jedynie w wersjach instrumentalnych. Wydany wtedy album „Don`t let me go” (Ron Carter, Kenny Garrett, Mulgrew Miller, Makato Ozone i inni) jest początkiem nowego rozdziału w sztuce wokalistyki.

W roku 1998 jej płyta „Pastels” przygotowana wspólnie z Bogdanem Hołownią uznana została przez National Public Radio za jedną z najlepszych jazzowych płyt roku w USA.

Następny album „Fragile” znalazł się na prestiżowym TOP 20 JAZZ ALBUMS roku 2000.

Pasja tworzenia własnej muzyki i bezkompromisowe zachowanie najwyższych standardów artystycznych owocuje następnymi płytami. Wśród projektów zainspirowanych muzyką klasyczną, etniczną i latynoamerykańską jej zainteresowania sięgają nawet do londyńskiej „underground music”, gdzie uznawana jest za zjawisko samo w sobie. Nagrania z jej udziałem dla London Peace Frog Records i Underground Evolution w roku 2000 były na pierwszych miejscach angielskich list radiowych.

Dwukrotnie, w 1998 i 2002 roku występuje na jednym z z największych festiwali jazzowych na świecie Chicago Jazz Festival, następnie na Chicago World Music Festiwal w 2001, 2002, 2004 roku, oraz Concord Jazz Festival w Japonii w 2002 roku (16 koncertów wspólnie z Michael i Randy Brecker) oraz w 2004 w Elite Jazz Festival (8 koncertów wspólnie z Jim Hall Trio).

„Koncerty mają dla mnie moc uzdrawiającą” – stwierdza. Śpiew jest dla niej aktem wyzwolenia. Tak w sztuce jak i w życiu nie uznaje kompromisów. Jest dzieckiem natury, czego dowodem jest jej zamiłowanie do muzyki ludowej i płyty takie jak „Kolędy”, „To i Hola”, oraz „PastForward”.

Polecane

Share This