Polski rynek muzyczny 18. największym rynkiem muzycznym na świecie

Związek Producentów Audio Video przygotował podsumowanie 2023 r. na polskim rynku muzycznym


2024.04.08

opublikował:

Polski rynek muzyczny 18. największym rynkiem muzycznym na świecie

Foto: @piotr_tarasewicz / @cgm.pl

Związek Producentów Audio Video przygotował podsumowanie 2023 r. na polskim rynku muzycznym. To kolejny rok z dwucyfrowym wzrostem, który wygenerował 671,5 mln zł przychodu, zapewniając Polsce 18. miejsce w rankingu największych rynków muzycznych świata.

DANE RYNKOWE 2023 – POLSKA

 

Za systematyczne wzrosty na rynku muzycznym odpowiedzialna jest sprzedaż cyfrowa, która w Polsce stanowi już prawie 77,5% całości rynku. W roku 2023 na muzykę w formatach cyfrowych wydaliśmy o prawie jedną czwartą (24,8%) więcej niż w roku ubiegłym, co przełożyło się na ponad 520 mln zł przychodu. Sprzedaż fizyczna, pomimo spadku udziału płyt CD (–10,9%), utrzymała wielkość zbliżoną do ubiegłorocznej, tj. przy wzroście o 1,6% przekroczyła poziom 151 mln zł. Zagwarantował to głównie rosnący udział sprzedaży płyt winylowych, który przy wzroście o 24,7% wygenerował ponad 61,8 mln zł przychodu.

Najpopularniejszą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming, który po raz kolejny umocnił swoją pozycję na rynku. W ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku wygenerował ponad 516,8 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,4% sprzedaży cyfrowej oraz 77% sprzedaży całkowitej. Co ważne, wzrost ten został odnotowany przy systematycznie rosnącym udziale płatnych subskrypcji, które dzięki wzrostowi rok do roku o 26% stanowią już blisko 2/3 przychodu ze streamingu, tj. 329 mln zł.


Pomimo spadku sprzedaży płyt CD, w 2023 r. nośnik ten nadal odpowiadał za 13% całości sprzedaży, generując przychód na poziomie 87,4 mln zł. Płyty winylowe w 2023 r., po kolejnym roku wzrostów, odpowiadały już za 40,8% przychodu ze sprzedaży nośników fizycznych i 9,2% sprzedaży muzyki ogółem.

DANE RYNKOWE 2023 – ŚWIAT

Globalne przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2023 r. 28,6 mld dolarów, co stanowi wzrost rok do roku o 10,2% – podała Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego (IFPI). Warto odnotować, iż wzrost sprzedaży nośników fizycznych postępuje już czwarty rok z rzędu. Rosnące zainteresowanie przede wszystkim winylami przełożyło się na globalny wzrost sprzedaży w segmencie nośników fizycznych o 13,4% rok do roku oraz o blisko 37% od 2020 r.
W coraz większym zakresie sukces przemysłu muzycznego przekłada się na wzrost wynagrodzeń wypłacanych artystom wykonawcom. Jak wynika z opublikowanych danych światowych, w okresie od 2016 do 2021 r. wartość wynagrodzeń wypłacanych artystom przez wytwórnie wzrosła o 96%. W tym samym czasie udział wynagrodzeń artystów w globalnych przychodach ze sprzedaży muzyki wzrósł o 20,2% i osiągnął w 2021 r. poziom 34,9% łącznych przychodów.

OFICJALNE LISTY ZPAV – 2023

Podsumowanie zestawień prezentujących najpopularniejszą muzykę w Polsce przynosi dobre wyniki twórcom krajowym. Polscy artyści stanowią większość w ścisłej czołówce wszystkich Oficjalnych List Sprzedażowych ZPAV, a wśród liderów znajdują się Dawid Podsiadło i Taco Hemingway.

Produkcje Dawida trafiły do pierwszej piątki każdej listy, a płyta Lata dwudzieste zajmuje pierwsze miejsce w podsumowaniu albumów w serwisach streamingowych. Natomiast szósty studyjny album Taco Hemingwaya 1-800-Oświecenie otwiera najbardziej kompleksowe zestawienie, łączące sprzedaż fizyczną i cyfrową albumów muzycznych – OLiS Albumy – oraz zestawienie OLiS Albumy Fizycznie. Najchętniej kupowanym winylem w roku 2023 był natomiast box zespołu Kult, przygotowany z okazji 41-lecia istnienia zespołu – XLI, a najpopularniejszym utworem w serwisach streamingowych okazał się singiel Taxi, przygotowany przez Kiza z udziałem Bletki.

W zestawieniach streamingowych 9 na 10 pierwszych utworów i albumów to produkcje krajowych twórców, a w top 100 należy do nich 68 utworów i 67 albumów.

Na liście łączącej sprzedaż fizyczną i cyfrową albumów – OLiS Albumy – pierwszy zagraniczny album pojawia się dopiero na miejscu 14. i jest to wydawnictwo włoskiego zespołu Måneskin, zatytułowane Rush!. Łącznie w top 100 do polskich twórców należą 72 albumy.

Nośniki fizyczne tylko dwa miejsca w pierwszej dziesiątce oddały zagranicznym twórcom: na miejscu 6. uplasowała się Metallica z 72 Seasons oraz na miejscu 9. Depeche Mode – Memento Mori. W całym zestawieniu prezentującym pierwsze sto pozycji 71 zajmują płyty polskich artystów.

Polecane

Share This