Hania Rani na płycie artysty z Islandii

Pracując nad nową interpretacją tego dzieła, postanowiłam przyjrzeć się emocjom - mówi Polka


2020.09.30

opublikował:

Hania Rani na płycie artysty z Islandii

Foto: M. Kacprzak

Víkingur Ólafsson zapowiada album „Reflections” ze współczesnymi opracowaniami utworów z docenionego przez krytykę albumu „Debussy • Rameau”.

Ostatni album Víkingura Ólafssona dla Deutsche Grammophon – „Debussy • Rameau”, który ukazał się na początku 2020 roku – trafił na szczyty amerykańskich i brytyjskich list przebojów muzyki klasycznej, a także uplasował się wysoko na niemieckich listach przebojów muzyki pop. Teraz artysta zapowiada „Debussy • Rameau Reflections”, nowe wydawnictwo z opracowaniami przygotowanymi przez Ólafssona oraz innych artystów współczesnych – wśród których znalazła się także Hania Rani.

Zapowiedzi albumu towarzyszy światowa premiera opracowania kompozycji Debussy’ego, „La Damoiselle élue”, autorstwa Hani Rani. Możecie jej posłuchać po kliknięciu na poniższą okładkę.

Polska pianistka, kompozytorka i wokalistka osadziła wzniosłą muzykę Debussy’ego w medytacyjnym, elektroakustycznym pejzażu dźwiękowym. Jej partytura początkowe akordy czerpie z oryginalnego utworu, dodając do miksu fortepianowe arpeggia przypominające dzwonki i delikatne warstwy brzmieniowe, wywołując melancholijne wrażenia rodem z tajemniczego świata snu.

– Pracując nad nową interpretacją tego dzieła, postanowiłam przyjrzeć się emocjom, jakie wywołują otwierające akordy, zwane również Circle Charm. Ten motyw harmoniczny stał się podstawą całego opracowania, utrzymując tym samym kompozycję w medytacyjnym charakterze i atmosferze oczekiwania. Na tym fundamencie zbudowałam melodię, delikatny utwór błądzący gdzieś w oddali – korespondujący z liryczną ekspresją oryginalnego dzieła Debussy’ego. Powtarzająca się sekwencja akordów i rozwijająca się linia melodyczna coraz bardziej zagęszczają fakturę utworu, ostatecznie doprowadzając do kulminacji w części środkowej, która wpuszcza do niego nieco światła i nadziei. Podobnie jak w oryginalnym preludium Debussy’ego, zakończenie jest powrotem do znanych początkowych akordów, które zamykają całość. Trudno więc powiedzieć dokładnie, jaki jest koniec i jaki jest początek tej muzycznej historii. Czy to naprawdę się kończy, czy trwa nadal, wybrzmiewając bezgłośnie w ciszy? – mówi Hania Rani.

SPRAWDŹ TAKŻE: Hania Rani – „Home” – Natchniona ornamentalistyka (recenzja)

Kolejne utwory z albumu „Reflections” ukażą się w listopadzie, styczniu, lutym i marcu, a premiera pełnego albumu zaplanowana jest na 12 marca 2021 r.

Na płycie „Reflections” znajdą się również opracowania autorstwa samego Ólafssona oraz innych współczesnych artystów, w tym islandzkiego wokalisty i autora piosenek Helgi Jónssona, islandzkiego duetu Hugar, postrockowego minimalistycznego zespołu Balmorhea z Teksasu oraz Christiana Badzury, wiceprezesa A&R New Repertoire w Deutsche Grammophon. Na albumie znajdą się także niewydane wcześniej nagrania Ólafssona – „Pour le piano” Debussy’ego oraz wybór preludiów tego kompozytora, z których dwa – „Bruyères” i „Canope” – zostały nagrane zarówno na pianinie, jak i fortepianie Steinwaya, aby zaoferować słuchaczom kontrastujące ze sobą wrażenia.

– Chciałem zmierzyć się z pewnymi dziełami z innej perspektywy, wyobrazić je sobie na nowo i zaprosić innych kompozytorów do opracowania elementów tych niezwykłych utworów. Bardzo się cieszę, że wytwórnia Deutsche Grammophon zgodziła się kontynuować ze mną tę twórczą rozmowę z Debussym, Rameau i niektórymi z najbardziej kreatywnych muzyków współczesnych – powiedział Víkingur Ólafsson

Utwory z oryginalnego albumu Víkingura Ólafssona, „Debussy • Rameau” (2020), przekroczyły już 21 milionów odtworzeń, zwiększając łączną liczbę odtworzeń muzyki Ólafssona do 125 millionów, co sprawiło, że „Daily Telegraph” okrzyknął go „nową supergwiazdą klasycznego fortepianu”. Album spotkał się z fantastycznym odbiorem słuchaczy, ale zyskał również szerokie uznanie krytyków, w tym takich tytułów, jak: „Diapason d’Or”, „The Sunday Times” (Album Tygodnia), „Gramophone” (Editor’s Choice) czy „BBC Music Magazine” (Płyta Miesiąca), a także zdobył nagrodę 2020 OPUS KLASSIK za nagranie solowe roku (fortepian).

Niezwykła oryginalność i potężna muzyczna wiarygodność Víkingura Ólafssona sprawiły, że w ciągu zaledwie kilku lat szturmem podbił świat muzyki, stając się jednym z budzących największe zainteresowanie współczesnych artystów. Międzynarodowy sukces albumu „Debussy • Rameau” poprzedziły inne: wielokrotnie nagradzanego albumu „Johann Sebastian Bach” oraz jego siostrzanego wydawnictwa, „Bach Reworks”, z opracowaniami autorstwa tak różnorodnych artystów, jak Peter Gregson, Hildur Guðnadóttir, Ryuichi Sakamoto i Skúli Sverrisson. Ten sam motyw inspiracji będzie towarzyszyć jego kolejnemu albumowi, „Debussy • Rameau Reflections”, gdzie Ólafsson i inni współcześni kompozytorzy celebrują twórczość dwóch francuskich mistrzów, przekładając ich język muzyczny na współczesny idiom.

Polecane

Share This